Aktif Yaşam Önerileri, Çocuk & Genç Sağlığı, Erkek Sağlığı, Kadın Sağlığı

Vücut Kitle İndeksi Nedir?

Vücut Kitle İndeksi, bir diğer adıyla boy kilo indeksi vücudunuzdaki tahmini yağ oranını gösteren bir değerdir. İnsanın kilosunun boyuna göre normal olup olmadığının anlaşılması için kullanılır. Elde edilen değerle insanın kendisi için sağlıklı ve ideal kiloya ne kadar yakın olduğunu gösterir.

Yetişkin, genç ve çocuk bireylerde beslenmeye bağlı olarak yağlanma görülebilir. Vücut Kitle İndeksi, bireylerde aşırı kilonun saptanması için kullanılır.

Vücut Kitle İndeksi, yağ ölçümü ile paralel sonuçlar gösterse de yağlılık oranı hakkında net bir sonuç veremez. Yapılan hesaplamalar sonucunda, VKİ yüksek çıkar ise bu durum kişinin vücudunda çok fazla yağ olduğu anlamına gelebilir. Bu sebeple kişide, kalp hastalıkları, yüksek tansiyon ve diyabet gibi hastalıklara yakalanma riski artar. VKİ, düşük çıkar ise kişinin boyuna göre zayıf olduğu anlamına gelir. Bu durum da kişide, bağışıklık sistemi zayıflaması, anemi ve kemik erimesi gibi hastalıklara yol açabilir.

Vücut Kitle İndeksi Nasıl Hesaplanır?

Kişinin sağlıklı bir kiloda olup olmamasını anlamada rol oynayan Vücut Kitle İndeksi, kişinin kilosuna bağlı olarak oluşabilecek sağlık sorunlarına önceden tedbir alması için güzel bir yöntemdir.

Çoğu insanın vücut yağı ile paralel sonuçlar vermesine rağmen, düzenli spor yapanlar için doğru sonucu vermeyebilir. Çünkü bu kişilerde fazla kilo olmamasına rağmen yoğun kas kütlesi sebebiyle VKİ değerleri yüksek çıkabilir. Aynı zamanda kas kütlesi düşük olan yaşlı bireylerde de vücut yağının fazlalığını gösterme de hata verebilir.

Vücut Kitle İndeksi şu şekilde hesaplanır;

Vücut ağırlığının “kilogram” cinsinden değerinin, boyun “metre” cinsinden değerinin karesine bölünmesi ile hesaplanır. 

Yani; kilo/(boy X boy) şeklindedir.

Vücut Kitle İndeksinizi daha kolay hesaplamak istiyorsanız, vücut kitle indeksi hesaplama aracımıcı ziyaret edip sonucunuzu öğrenebilirsiniz.

Vücut Kitle İndeksinizi hesapladıktan sonra çıkan değerlere göre;

Zayıf-VKİ, 20’den küçük çıkarsa;

VKİ’nizin 20’den küçük çıkması boyunuza oranla zayıf olduğunuzu gösterir. Zayıflık, bazı hastalıklar için risk oluşturan ve istenmeyen bir durumdur. Boyunuza uygun ağırlığa erişmeniz için yeterli ve dengeli beslenmeli, beslenme alışkanlıklarınızı geliştirmeye özen göstermelisiniz.Beslenme ile yeterli miktarda alamadığınız mikro besinleri uygun karmada olan multivitaminlerle alabilirsiniz.

Normal-VKİ 20-25 arasında;

Boyunuza göre uygun ağırlıktasınız. Yeterli ve dengeli beslenerek ve düzenli fiziksel aktivite yaparak bu ağırlığınızı korumaya özen gösteriniz. Günde 5 ila 9 porsiyon arası meyve sebze tüketmiyorsanız ihtiyacınız olan mikro besinleri uygun karmada olan multivitaminlerle alabilirsiniz.

Fazla Kilolu- VKİ 25-30 arasında;

VKİ’nizin 25-30 arasında olması boyunuza oranla vücut ağırlığınızın fazla olduğunu gösterir. Bu durum gerekli önlemler alınmadığı takdirde pek çok hastalık için risk faktörü oluşturur. Boyunuza uygun ağırlığa erişmeniz için yeterli ve dengeli beslenmeli, beslenme alışkanlıklarınızı geliştirmeye özen göstermelisiniz.

Obez 1. Sınıf- VKİ 30-35 arasında;

VKİ’nizin 30-35 arasında olması boyunuza göre vücut ağırlığınızın fazla olduğunu gösterir. Bu durum gerekli önlemler alınmadığı takdirde kalp-damar hastalıkları, diyabet, hipertansiyon vb. kronik hastalıklar için risk faktörü oluşturur. Bir sağlık kuruluşuna başvurarak hekim / diyetisyen kontrolünde sağlıklı bir şekilde normal ağırlığa inmeniz sağlığınız açısından çok önemlidir

Obez 2. Sınıf- VKİ 35-40 arasında;

VKİ’nizin 35-40 arasında olması boyunuza göre vücut ağırlığınızın fazla olduğunu gösterir. Bu durum gerekli önlemler alınmadığı takdirde kalp-damar hastalıkları, diyabet, hipertansiyon vb. kronik hastalıklar için risk faktörü oluşturur. Bir sağlık kuruluşuna başvurarak hekim / diyetisyen kontrolünde sağlıklı bir şekilde normal ağırlığa inmeniz sağlığınız açısından çok önemlidir.

Obez 3. Sınıf- VKİ 40-45 arasında;

VKİ’nizin 40-45 arasında olması boyunuza göre vücut ağırlığınızın fazla olduğunu gösterir. Bu durum gerekli önlemler alınmadığı takdirde kalp-damar hastalıkları, diyabet, hipertansiyon vb. kronik hastalıklar için risk faktörü oluşturur. Bir sağlık kuruluşuna başvurarak hekim / diyetisyen kontrolünde sağlıklı bir şekilde normal ağırlığa inmeniz sağlığınız açısından çok önemlidir.

Beslenme ile aldığınız protein, yağ ve karbonhidratların vücudunuzda yeterli enerjiye çevrilmesi için mikro besinler yani vitaminler ve mineraller önemli bir yere sahiptir. Günlük almanız gereken vitamin mineralleri aldığınızdan emin olunuz. İhtiyacınıza uygun multivitaminler için Vitabiotics’ini Seç’i ziyaret edebilirsiniz. Yaptığınız egzersizin işe yaramasına engel olabilecek nedenleri öğrenmek için blog yazımızı da okuyabilirsiniz.