Çocuk & Genç Sağlığı, Erkek Sağlığı, Kadın Sağlığı

Bağışıklık Sistemini Desteklemek

İstinye Üniversitesi Sağlık Bilimler Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Öğretim Görevlisi Uzman Diyetisyen Selahattin Dönmez: “Bağışıklık sistemini desteklemek için dengeli beslenmek, uyumak ve multivitamin desteği almak gerekiyor!”

Koronavirüs ile bağışıklık sistemini desteklemek arasında nasıl bir ilişki var?

Vücudumuz, kendisine zararlı etki gösteren tüm organizmalara ve toksinlere karşı direnme yeteneğine sahiptir. Vücudun direnme kabiliyetine ‘bağışıklık sistemi’ diyoruz. Bağışıklık sisteminin en önemli görevi; vücudumuzda enfeksiyon hastalıklarına bağlı olarak gelişebilecek bir fonksiyon kaybını engellemek ve ölümü önlemek için harekete geçmesidir. Yeni koronavirüs, mutasyona uğramış insan neslinin daha önce hiç tanımamış olduğu bir virüs çeşidi. Virüs insandan insana geçiş özelliği kazanmış durumda. Hapşırma ve öksürme ile ortaya saçılan hava damlacıkları yoluyla vücuda girip, üst solunum yollarına tutunarak akciğer fonksiyonlarının bozulmasına sebep oluyor, bu sürecin sonucunda da solunumu durduruyor. Hastalığın şiddetinin belirlenmesi ise bireyin bağışıklık sistemiyle doğrudan ilişkili. Solunum yollarına bağlı bağışıklık sistemi güçlü olanların hastalığı hafif seyirli bir şekilde geçirdiğini ve yoğun bakım ihtiyacı duymadan salgınla başedebildiğini söyleyebiliriz. Dolayısıyla viral enfeksiyonlardan korunmada doğru beslenme, uyku düzeni, yeterli derecede vitamin ve mineral alımı çok önemlidir. Çünkü yeterli derecede vitamin ve mineral alımı, enfeksiyon hastalıklarına yakalanma riskini azaltır.

Bağışıklık sistemini desteklemek için neler yapmamız gerekir?

Sağlıklı bağışıklık sistemi için vücudumuz yeterli ve dengeli beslenmeye ihtiyaç duyar. Yeterli derecede selenyum, çinko, flavonoidler ve karotenoidlerin vücutta sinerjik etkileşimine ihtiyaç vardır. Doğal beslenmeyle bu vitamin ve mineralleri güvenli almakta her zaman başarılı olamayabiliyoruz. Örneğin yeterli derecede süt ve taze sebze tüketmezsek A vitamini eksikliği yaşarız. Bağışıklık için kilit görev gören demir, çinko gibi mineralleri yeterince almazsak bağışıklığımız zayıflar. İklim değişimine bağlı besin üretiminde besinsel zenginlikte değişim de bazen yeterli vitamin ve mineral alımını sağlayamayabilir. Bu nedenle her sağlıklı birey dengeli beslenmeli, beraberinde de yaşına ve cinsiyetine uygun multivitamin desteği almalı.

Bağışıklık sisteminizi desteklemek için önerileriniz neler?

  • Besinleri kişisel gereksiniminize göre tüketin.
  • İlk besin grubu olan süt ve süt ürünlerinden süt, yoğurt, kefir, ayran ve peynirden zengin beslenmek bağışıklık sisteminin çalışmasını maksimum kapasiteye çıkarmasını sağlar.
  • İkinci besin grubu et, yumurta ve kurubaklagillerden ucuz protein kaynağı olan yumurta ve baklagilleri her gün yemek bağışıklığı destekler.
  • Üçüncü besin grubundan antioksidanları fazlasıyla içeren taze sebze ve meyvelerden bol bol tüketmek önemlidir.
  • Dördüncü besin grubunu da prebiyotik etkisiyle bağırsaklardan bağışıklık destekleyicilerin sentezini sağlayan tam tahıllar ile kuru yemişleri düzenli tüketmek bağışıklık sistemini destekler.
  • Yaşa ve cinsiyete uygun multivitamin takviyesi alın.
  • Betaglukanları sürekli kullanmanız düzenli antikor üretmenizi sağlar onun yerine doğru karmada vitamin mineral takviyeleri ile bağışıklık sisteminizin normal fonksiyonunu desteklemek önemlidir.

Bağışıklık için anahtar rol oynayan vitamin ve minareller hücre duvarını kalınlaştırarak virüslerin veya patojen diğer mikropların hücre içine sızması önler. Bu açıdan doğal beslenmeye ek olarak iyi bir immün sistem için C ve D vitamini, selenyum ve çinko içeren klinik çalışmalarla etkisi kanıtlanmış doğru multivitamin desteğini doktor ve diyetisyen kontrolünde kullanmak önemlidir.  Vitamin mineral antioksidana ek olarak  aminoasitleri bir arada içeren karma formüller tercih edebilirsiniz.