Çocuk & Genç Sağlığı, Erkek Sağlığı, Kadın Sağlığı

Göz Vitamini için 5 Süper Gıda

Teknolojinin ilerlemesi ve internetin yaygınlaşmasıyla birlikte artan bilgisayar, e- okuyucu, tablet ve telefon kullanımı gözün daha çabuk yorulmasına neden olmaktadır. Bunlardan başka, uzun saatler televizyon izlemek de göz sağlığını olumsuz etkileyebilmektedir. Diğer yandan, zamanın etkilerine bağlı olarak gelişen göz dejenerasyonu da ilerleyen yaşlarda görme kalitesini düşürebilmektedir. Göz sağlığının korunmasında ve olası sorunların tedavi süreçlerinde beslenme oldukça önemlidir. Peki, göz vitamini nelerdir?

Uyku düzenine dikkat etmek, gözün daha sağlıklı olmasına yardımcı olan vitaminleri gıdalar yoluyla almak, göz sağlığını destekler. Göz vitamini olarak da adlandırılan E vitamini, C vitamini, B2 vitamini ve A vitamini yönünden zengin gıdalar; zeaksantin, selenyum ve lutein içeren besinler gözün normal fonksiyonlarını korumanıza yardımcı olmaktadır. Fakat gıdalardaki vitaminlerin emilim oranları değişiklik gösterdiği için gereken durumlarda vitamin ve mineral takviyeleri kullanmak fayda sağlar.

Göz Sağlığına İyi Gelen Besinler

Beslenme alışkanlığı, bedensel sağlığın yanı sıra ruh sağlığı için de önemlidir. Doğru besinleri, doğru miktarlarda, dengeli bir biçimde tüketmeniz gerekir. Siz de farklı renklerdeki besinlerle iştah açıcı tabaklar hazırlayabilir ve daha sağlıklı beslenebilirsiniz. Üstelik bu rengarenk besinler göz sağlığınıza fayda sağlayan vitamin ve mineraller içerir. Göz sağlığınız için gereken besinleri yeterli miktarlarda tüketmelisiniz. Doğru pişirme yöntemleri ile tüketmeniz, daha iyi görmenize yardımcı olur.

Havuç

Havuç; beta karoten, C vitamini ve A vitamini içerdiği için göz sağlığı denilince akla ilk gelen gıdalardan biridir. Günlük A vitamini ihtiyacının karşılanmasına yardımcı olur. Ayrıca havucun yanı sıra, buğday, lahana, kabak, maydanoz ve mantar da A vitamini yönünden zengindir.

A vitamini normal görme yetisinin korunmasına katkıda bulunmaktadır. Ayrıca gözün temel fonksiyonlarından bazıları için önem taşıyan retinol ve retinal A vitamininin formlarıdır.

A vitamini yağda çözünen bir vitamindir. Bu vitamini içeren besinlerin doğru şekilde tüketilmesi gerekmektedir. 4 yaşın üzerindeki sağlıklı bireylerin alması gereken günlük A vitamini miktarı 800 mcg olarak belirlenmiştir.

Baklagiller

Nohut, fasulye, mercimek, bakla gibi besinlerin genel adı olan baklagiller, kaliteli bir protein kaynağı olduğu kadar önemli ölçüde B12 ve E vitamini; magnezyum mineralleri, demir ve çinko içerir. Çinko içeren besinler tüketmek A vitamini emilimini hızlandırır ve A vitamininin normal metabolizmasına katkı sağlar. Çinko ayrıca normal görme yetisinin korunmasına katkıda bulunmaktadır.

Dört yaşın üzerindeki sağlıklı bireyler için tüketilmesi tavsiye edilen Çinko miktarı günlük 10 miligramdır. Ancak çinko, vücudun üretemediği ve depolayamadığı bir elementtir. Besinler yoluyla çinko alımı yetersiz kalırsa, çinko içeren vitamin ve mineral takviyeleri kullanılabilmektedir. Bu takviyeler kullanılırken, sağlık kontrolleri mutlaka yapılmalı, belirtilen dozlar aşılmamalıdır. Düzenli olarak kullanılmalıdır.

Ispanak

Ispanak yüksek oranda B2 vitamini içerir. Riboflavin olarak da bilinen B2 vitamini normal görme yetisinin korunmasına katkıda bulunmaktadır. Sağlıklı gözlere sahip olmanıza yardımcı olur.

Ispanakla birlikte, su teresi, şalgam, pazı, kale gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler yüksek oranda zeaksantin ve lutein ihtiva eder. Yağda çözünen ve karotenoid sınıfında yer alan lutein, antioksidan özellikler taşıyan bir moleküldür. Lutein ve zeaksantin retina tabakasında yer alır. Ayrıca gözün ışığı algılayan kısmı olan retina, bu iki önemli molekül ile beslenmektedir.

Yapılan araştırmalar, göz yapısındaki lutein ve zeaksantin yönünden zengin gıdaları tüketmenin gözün normal fonksiyonları üzerinde olumlu sonuçlar doğurabileceğini göstermektedir.

Portakal

Tatlı patates gibi kök sebzeler ile kırmızı biber, turunçgiller gibi turuncu -kırmızı meyveler tüketmek göz sağlığın korumanın bir başka yoludur. Bu gıdalara kiraz, ahududu, papaya, kivi, brokoli, çilek, karnabahar ve lahana da eklenebilmektedir. Elbette ki önemli olan sebze ve meyveleri mevsiminde, taze ve dengeli tüketmektir.

Özellikle turunçgiller beta karoten yönünden oldukça zengindir ve yüksek miktarda C vitamini ihtiva eder. C vitamini, bağışıklık sisteminin normal fonksiyonlarına katkıda bulunmaktadır. Güneşin zararlı ışınlarına karşı gözlerinizi korumanıza yardımcı olan C vitamini, göz sağlığınızı desteklemektedir. Sinir damarlarında meydana gelebilmesi mümkün tahribatın önlenmesine de yardımcı olabilen C vitamini, taze sebze ve meyvelerden alınabilmektedir. Ayrıca besin takviyesi olarak da alınabilmektedir. Dört yaşın üzerindeki sağlıklı bireyler için alınması gereken C vitamini miktarı günlük 80 mg olarak belirtilmektedir.

Değerli Yağlar

Zeytin, ayçiçeği, ceviz ve badem içeriğindeki E vitamini ile göz sağlığını korumaya yardımcı olan önemli gıdaların başında gelir. Zeytinyağı ve ayçiçek yağı ile badem ve ceviz gibi değerli yağ asitleri barındıran yemişler tüketmek E vitamini ihtiyacınızın karşılanmasına yardımcı olur. Ancak yağ tüketiminde dikkatli olunmalıdır. Günlük yağ ihtiyacının dışına çıkılmamalıdır. E vitamini için tavsiye edilen tüketim miktarı günlük 12 mg olarak belirtilmektedir.

E vitamini alfa tokoferol tipi önemli bir antioksidandır. Alfa tokoferol, vücudumuza zarar veren zehirli maddelerin atılmasında önemli rol oynar. Vücuda gereğinden fazla yağ almak, kolesterol ya da kilo problemlerine yol açabileceği için E vitamini içeren gıda takviyeleri alınabilir.

Göz sağlığınızı korumak için siz de vitamin ve mineral takviyesi alabilir; zamanın etkilerini geciktirerek daha sağlıklı olabilirsiniz.

Referanslar:

https://www.webmd.com/eye-health/vision-supplements

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3693724/

https://www.webmd.com/eye-health/ss/slideshow-eyes-sight-foods

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2648137/