Aktif Yaşam Önerileri, Çocuk & Genç Sağlığı, Erkek Sağlığı, Kadın Sağlığı, Kemik Sağlığı, Mikro Besinler, Sağlık Önerileri

D3 Vitamini ve D2 Vitamini Farkları

D Vitamini Nedir?

D vitamini, kalsiyum emilimini destekleyen, kemik büyümesini düzenleyen ve bağışıklığın normal fonksiyonunda rol oynayan yağda çözünen bir vitamindir. Cildiniz güneş ışığına maruz kaldığında D vitamini üretir. Ancak, zamanınızın çoğunu içeride geçiriyorsanız veya yüksek bir enlemde yaşıyorsanız, bu vitamini beslenme ile almanız gerekir. D3 vitamini iyi beslenme kaynakları arasında yağlı balıklar, balık yağları, yumurta sarısı, tereyağı ve karaciğer bulunur. Bununla birlikte, zengin doğal D vitamini kaynakları nadir bulunduğundan, bu vitamini tek başına diyetinizden almanız zor olabilir. Bundan dolayı, insanların D vitaminini yeterli düzeyde alamadığını görüyoruz.

D vitamini, günlük beslenmemizin temel yapı taşlarından biridir. Diyetinizde en sık bulunan üyeler D2 (ergokalsiferol) ve D3 (kolekalsiferol) vitaminidir. Her iki tip de D vitamini gereksinimlerinizi karşılamanıza yardımcı olurken, birkaç önemli yönden farklılık gösterirler. (1)

D2 ve D3 Vitamini Arasındaki Farklar Nelerdir?

D vitamini; kemik sağlığı, hücresel işlevi ve bağışıklık işlevini korumak için çok önemlidir. Çok sayıda çalışma, düşük D vitamini düzeylerinin kırık riskinin artmasıyla ve ayrıca bazı kanserlerin, kardiyovasküler ve inflamatuar hastalıkların gelişimiyle bağlantılı olduğunu göstermektedir. 

D2 ve D3 vitamini, D vitamininin iki ana şeklidir. Bilim adamları D2 vitaminini ergokalsiferol ve D3 vitaminini kolekalsiferol olarak adlandırırlar. Her ikisi de vücutta aynı rolü oynar, ancak D2 ve D3 vitaminleri biraz farklı moleküler yapılara sahiptir. Temel fark, D2 vitamininin bitkilerden, D3’ün ise insanlar dahil hayvanlardan elde edilmesidir. Vitabiotics’in geliştirdiği inovatif Ultra Vitamin D Gummies veganların kullanımına uygundur.

Cildiniz güneş ışığına maruz kaldığında D3 vitamini üretir. Spesifik olarak, güneş ışığından gelen ultraviyole B (UVB) radyasyonu, derideki bileşik 7-dehidrokolesterolden D3 vitamini oluşumunu tetikler. Benzer bir süreç, UVB ışığının bitkisel yağlarda bulunan bir bileşik olan ergosterolden D2 vitamini oluşumuna yol açtığı bitkilerde ve mantarlarda gerçekleşir (1).

Bilim adamları, D3 ve D2 arasında tam bir üstünlük durumu belirtmemekle beraber, bazı araştırmalar D3’ün vücuttaki D vitamini seviyelerini yükseltmede D2’den daha etkili olduğunu bulmuştur. (1)(3)

D3 Vitaminince Zengin Gıdalar

D3 vitamini açısından doğal olarak yüksek olan yiyecekler hayvansal kaynaklardan gelir.

  • Yağlı balık ve balık yağı
  • Karaciğer
  • Yumurta sarısı
  • Tereyağı
  • Diyet takviyeleri(1)(3)

D2 Vitaminince Zengin Gıdalar

Çok az gıda doğal olarak D vitamini içerir. Bazı üreticiler, ürünlerini bitkilerden gelen D2 ile yapay olarak güçlendirir. Bu güçlendirilmiş ürünler: yulaf, badem ve soya sütü gibi süt ve bitki sütleri, portakal suyu, hububat içerir. Üründeki D2 miktarını tüketiciler etikette bulabilir. Güneş ışığına veya UV radyasyonuna maruz kalan mantarlar ve mayalar, doğal olarak yüksek seviyelerde D2 vitamini içeren birkaç gıdadan bazılarıdır.

  • Mantarlar (UV ışığında yetiştirilir)
  • Güçlendirilmiş gıdalar
  • Diyet takviyeleri(1)(3)

Yeterli D vitamini seviyelerini korumak için, düzenli olarak D vitamini açısından zengin yiyecekler yediğinizden veya güneşte biraz zaman geçirdiğinizden emin olun.

D Vitamini Seviyelerinizi Nasıl Yükseltirsiniz?

Özel ultraviyole ışığa maruz kalmış mantarlar, morina karaciğeri yağı gibi balık yağı takviyelerini tüketmek kritiktir. D vitamini ile güçlendirilmiş süt veya portakal suyu, yumurta, tereyağı ve haftada iki kez yağlı balık tüketilmelidir. Günde en az yarım saat gün ışığı alınmalıdır.

 D vitamini yağda çözünür olduğundan, yağ bazlı takviyeleri seçmek veya bunları yağ içeren yiyeceklerle birlikte almak emilimi açısından faydalı olacaktır. (2)

  1. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d2-vs-d3
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/vitamin-d3-but-not-d2-linked-to-improved-immunity
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/vitamin-d2-vs-d3